ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
  ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤ. & ΔΕΥΤ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
  ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
  ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
εκπαίδευση για την αειφορία

η εκπαίδευση

οι δραστηριότητες
σύνδεση


Απελευθερώνουμε τις... συσκευασίες!
Θα βοηθήσετε;

Γιατί «συσκευασιοΤοπία»;

Ζούμε στην εποχή των συσκευασιών.

Όλα συσκευάζονται και όλα έχουν περιτύλιγμα.

Το νερό δεν τρέχει απ’ την πηγή αλλά από το στόμιο του μπουκαλιού,

Τροφές, Μουσικές, Ρούχα, Συσκευές, μα και όλες οι κατασκευές έχουν συσκευασία.

Ζούμε στον απόλυτο τόπο της συσκευασίας, την «συσκευασιοΤοπία».

Το κουκλοθέατρο έγινε «ντενεκεδούπολη».

Τα παιδιά φτιάχνουν μουσικά όργανα – όχι από κολοκύθες και κλαριά όπως παλιά, αλλά από δοχεία και κουτιά συσκευασιών.

Οι συσκευασίες, όσο κι αν τις περιφρονούμε, τις σκίζουμε, τις πετούμε, μια φορά κι αν τις χρησιμοποιούμε, είναι τα υλικά μας.

'Ερχονται από το περιβάλλον και θα μείνουν στο περιβάλλον για χρόνια.... ας μεριμνήσουμε!

Ας απελευθερώσουμε τις... συσκευασίες στην τάξη! Επαναχρησιμοποίηση πριν την Ανακύκλωση!

ΘΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ;

 

Αν... συσκευάζετε προϊόντα,
αυτή η επιστολή είναι για σάς!

Καλαμάτα 2/6/2017

Κυρίες, Κύριοι,

Τα προϊόντα της καθημερινότητάς μας, συνδέονται πολυδιάστατα με την Εκπαίδευση.
Η διατροφή, η καθαριότητα, η υγεία, η ένδυση, οι κατασκευές, τα έργα τεχνών, όλοι γενικά οι τομείς παράγουν προϊόντα που σχετίζονται με τις σχολικές δραστηριότητες.
Με την παρούσα επιστολή μας θα θέλαμε να σταθούμε ιδιαίτερα στο κομμάτι της συσκευασίας των προϊόντων, να σας ενημερώσουμε αλλά και να κάνουμε μια συγκεκριμένη πρόταση.

Η πρόταση αφορά την εκπαιδευτική επαναχρησιμοποίηση πολλών συσκευασιών ως υλικό σχολικών κατασκευών, πριν οι συσκευασίες καταλήξουν στην ανακύκλωση, στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
Στο σχολείο, οι συσκευασίες επαναχρησιμοποιούνται, αναδεικνύεται βιωματικά η πολιτισμική και περιβαλλοντική τους διάσταση και έπειτα ανακυκλώνονται. ¶δειες συσκευασίες όπως μπουκάλια, κουβάδες, κονσερβοκούτια, δοχεία, σακουλάκια, χαρτόκουτα, και άλλοι ασφαλείς για το παιδί περιέκτες προϊόντων καθώς και μέρη αυτών, όπως καπάκια, κουτάλια, δακτύλιοι ανοίγματος, μεζούρες και άλλα, συλλέγονται σε αυτοσχέδια σημεία «ανωκύκλωσης» (απόδοση του upcycle), όπου οι συσκευασίες των προϊόντων διέρχονται την πορεία:

Κατανάλωση (συσκευασμένου προϊόντος)
\/
επαναχρησιμοποίηση
\/
«ανωκύκλωση»
\/
ανακύκλωση


Κάθε σχολική μονάδα έχει να επιδείξει στις σχολικές της δραστηριότητες σημαντικά και πολυάριθμα σχολικά έργα, τα οποία έχουν σαν πρώτη ύλη τις συσκευασίες των προϊόντων που εσείς παράγετε.

Όπως είναι φυσικό, για την σχολική αυτή δημιουργία δίνεται προτεραιότητα στις συσκευασίες χωρίς μόνιμη εκτυπωτική παρέμβαση.
Σε αυτές δηλαδή όπου το εκτυπωμένο μέρος είτε είναι αποσπώμενο, όπως στις χάρτινες ελαφρά κολλημένες ετικέτες, τις εύκολα αφαιρούμενες εκτυπωμένες ζελατίνες και στις συσκευασίες όπου τα εκτυπωμένα μέρη αφαιρούνται με κάποια προσιτή διαδικασία (με νερό, ή κάποιο ασφαλή διαλύτη).
Είναι φανερό ότι οι συσκευασίες χωρίς εκτυπώσεις προσφέρονται για τις περαιτέρω αισθητικές παρεμβάσεις στο σχολείο και είναι περισσότερο «φιλικές» για να γίνουν εκπαιδευτικά μέσα.

Απευθυνόμαστε σε σας όχι μόνο για να σας ενημερώσουμε για τη σχέση αυτή των προϊόντων με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και για να σας προτείνουμε μια συστηματικότερη αντιμετώπιση των συσκευασιών ως δυνάμει εκπαιδευτικά υλικά, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευαισθητοποίησης που όλοι και όλες καλούμαστε να αναπτύξουμε.

Στην προοπτική αυτή πολλές ιδέες θα μπορούσαν να γεννηθούν.
Οι ετικέτες θα μπορούσαν να είναι εύκολα αποσπώμενες. Θα μπορούσε επιπρόσθετα η τελική – χωρίς εκτυπωμένα στοιχεία – συσκευασία να έχει σχήματα και χαρακτηριστικά που διευκολύνουν την «παιγνιοποίησή» της, όπως, να εναποτίθεται η μία πάνω ή μέσα στην άλλη, να μπορούν να συναρμοστούν, να συγκολληθούν, να συναρμολογηθούν, να χτιστούν, να δημιουργήσουν σχήματα και σχέδια ως στοιχεία εικαστικών έργων και άλλων κατασκευών.
Ο χώρος του μάρκετινγκ, θα είχε πολλά να προσφέρει σε αυτό το πνεύμα, όντας ένας χώρος δημιουργίας κι αυτός.
Όπως είναι εύλογο, την παρούσα ιδέα δε την απευθύνουν σε εσάς μαθητές/τριες λόγω του ευνόητου σεβασμού της μαθησιακής διαδικασίας και των αναπτυσσόμενων προσωπικοτήτων, τις οποίες οφείλουμε να διαφυλάξουμε από κάθε δημόσια έκθεση που δεν ταιριάζει στην περίσταση.

Σας διαβεβαιώνουμε όμως ότι οι μαθητές/τριες είναι ενήμεροι/ες και επιθυμούν με ιδιαίτερη θέρμη να διαβιβαστεί η ιδέα της «εκπαιδευτικά επαναχρησιμοποιούμενης συσκευασίας» σε όποια προϊόντα αυτό είναι εφικτό.
Δημιουργήσαμε γι’ αυτό και ένα σύμβολο για «φιλικά προς την Εκπαίδευση» υλικά και συσκευασίες, μέσα από την επαναχρησιμοποίηση, όπως φαίνεται στην εικόνα.

Κατανοούμε ότι η πρόταση αυτή έχει ιδιαιτερότητες, που μπορεί ακόμη και να την καταστήσουν ανέφικτη.
Όμως, παρακαλούμε να κατανοήσετε κι εσείς ότι διατυπώνεται στο πνεύμα της κριτικής καινοτομίας, της πρωτοβουλίας και της ενεργούς πολιτότητας που όλοι/ες επιθυμούμε να γνωρίζουν οι σημερινοί/ες μαθητές/τριες, αυριανοί πολίτες.
Γι’ αυτό και σας ευχαριστούμε θερμά για την ευκαιρία που μας δίνετε, αλλά και για την θετική αντιμετώπιση της επιστολής μας για την οποία είμαστε βέβαιοι/ες!

Δια μέσου των Σχολικών μας Δραστηριοτήτων είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω πληροφόρηση.


Εκ μέρους των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας

 

 

Για έναν καλύτερο κόσμο

Όσο γρηγορότερα καταλαβαίνουμε τον πραγματικό ρόλο των συσκευασιών για τη ζωή και το περιβάλλον μας, τόσο περισσότερο… κερδίζουμε!

Κερδίζουμε σε περιβαλλοντικούς πόρους, γιατί τους χρησιμοποιούμε πιο συνετά για να φτιάξουμε συσκευασίες.

Κερδίζουμε σε νέα αντικείμενα, νέα αισθητική, νέες χρήσης, γιατί δεν περιφρονούμε πια την επαναχρησιμοποίηση, την ορθή διαχείριση, τους κύκλους των χρήσεων και των υλικών.

Κερδίζουμε σε χρόνο και κόπο, αναβαθμίζουμε την ποιότητα της καθημερινότητάς μας, γιατί δεν υπάρχουν «σκουπίδια», δεν υπάρχει τίποτα για πέταμα και τίποτα για να κουραστούμε να το καταστρέψουμε.

 

Ιδέες για… ειδικούς!

Οι «μικροί χρησιμολόγοι» των πραγμάτων θα φτιάξουν τέχνη και πράγματα από συσκευασίες. Θα βρουν νέες χρήσεις.

Θα επινοήσουν νέα αντικείμενα και θα ανωκυκλώσουν (upsycling) τα υλικά.

Θα προτείνουν στους σχεδιαστές συσκευασιών να τις φτιάχνουν φιλικές στην επαναχρησιμοποίηση. Να μένουν καθαρές από εκτυπώσεις εύκολα και γρήγορα.

Θα προτείνουν στους σχεδιαστές συσκευασιών να τις φτιάχνουν φιλικές στην… Εκπαίδευση, που έτσι κι αλλιώς τις χρησιμοποιεί ως υλικά.

 

Πρόγραμμα και Υλικά

Οι μαθητές/τριες, επικοινωνούν μέσα από τα σχολικά προγράμματά τους με την κοινωνία της παραγωγής συσκευασιών και προϊόντων και κάνουν προτάσεις. Μελετούν.

Δημιουργείται υλικό διαθέσιμο για όλους. Η συσκευασιοΤοπία θα φτιάξει σιγά- σιγά τον δικό της βαλιτσάκι, ώστε να ταξιδέψει με αυτό κάθε μαθητής, κάθε μαθήτρια!

 

¶λλες ιδέες:

Αντιστρέψτε εκτυπωμένα κουτιά

μετατρέποντάς τα σε καλαίσθητες συσκευασίες αποθήκευσης.

Κάντε... Ανακυτιοποίηση"

 

 

 
με τη συνεργασία
 

ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

 

ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΟΠΙΚΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
"ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ"

 

ένα έργο από το

υπό την αιγίδα

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΗΤΗΤΑ
ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

ΔΗΜΟΣ
ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ


 


με την υποστήριξη

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

 

 

web
analytics

© 2016-2019
Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας